Interview with Al Arabiya (Arabic) on the collapse of the Silicon Valley Bank & the UBS-Credit Suisse rescue deal, 21 Mar 2023

22 March, 2023
read < 1 minute

In this interview with Al Arabiya aired on 21st Mar 2023, Dr. Nasser Saidi discusses the collapse of the Silicon Valley Bank, the difference between the current banking crisis versus the 2008 one, also highlighted the importance of reconsidering accounting principles (with regard to unrecognised losses in the banking sector).

Watch the interview at this link as part of the related news article:

ناصر السعيدي: يجب إعادة النظر في رقابة القطاع المصرفي والمالي العالمي

وفي سياق متصل، وبشأن الاختلاف بين أزمة 2008 والحالية، قال رئيس شركة “ناصر السعيدي شركاه” الدكتور ناصر السعيدي، إن الأمر المختلف في الأزمة الحالية، مقارنة بأزمة 2008، أن الأزمة الحالية تتمثل في أزمة معينة تنتشر لتؤثر على النظام المصرفي المالي العالمي.

وأضاف السعيدي، في مقابلة مع “العربية”، أنه رغم إفلاس ومشكلات بنوك سيلفر بنك وسيغنتشر وفيرست ريبابلك بنك وسيليكون فالي، إلا أن الخسائر غير المعترف بها في القطاع المصرفي الأميركي تبلغ نحو تريليوني دولار وهو ما يتطلب إعادة النظر بالتشريع والقوانين ونظام الرقابة والإشراف.

وأوضح أنه في عهد الرئيس السابق دونالد ترمب، تم إعفاء البنوك الصغيرة والمتوسطة البالغ أصول أقل من 250 مليار دولار من عدة قيود وهو ما يجب إعادة النظر فيه، والعمل على الفصل بين بنوك الاستثمار والتجارية.

وأشار السعيدي، إلى أهمية إعادة النظر في أسس المحاسبة، لأن المصارف لا تقدر القيمة الفعلية للمحفظة بينما كان المطروح سابقاً تقديرها وفقاً لأسس القيمة العادلة للمحفظة، مؤكداً على ضرورة إعادة النظر في رقابة القطاع المصرفي والمالي العالمي.

Read Next

TV and radio

Interview with Al Arabiya (Arabic) on economic diversification, 17 Apr 2024

In this interview with Al Arabiya aired on 17th April 2024, Dr. Nasser Saidi discusses

18 April, 2024

media page

Comments on Saudi Arabia’s economic diversification in Al Arabiya News, 8 Apr 2024

Dr. Nasser Saidi’s comments appeared in an Al Arabiya News article titled “Saudi Arabia’s economic

9 April, 2024

media page

“Economic diversification is the GCC’s top priority”, Op-ed in Arabian Gulf Business Insight (AGBI), 3 Apr 2024

The opinion piece titled “Economic diversification is the GCC’s top priority” appeared in the Arabian

4 April, 2024